مقالات

تفاوت کارتن سازی و جعبه سازی

کارتن سازی و جعبه سازی

تفاوت کارتن سازی و جعبه سازی

برای آشنایی با تفاوت های دو صنعت در هم تنیده و در عین حال مستقل از همِ کارتن سازی و جعبه سازی ، در ابتدا باید به بیان تفاوت های ظاهری جعبه و کارتن پراخت .

این دو لفظ دراذهان عموم مردم ، تداعی کننده ی یک مفهوم واحد است ، ” یک حجم شش وجهی ، مکعب_مربع و یا مکعب مستطیل ”

این همان ذهنیتی ست که باعث شده اغلب مردم، اکثر مواقع در بیان،  یکی از این دولفظ را بجای دیگری استفاه کنند و اشکالی هم متوجه آن نیست .

زمانی که فرد برای ثبت سفارش، به سازمان مهندسی سازه های سلولوزی مراجعه می کند برای اولین بار ممکن است با این سوال مواجه شود:

  • جعبه می خواهید یا کارتن؟

در اینجاست که مشاور بسته بندی، برای کارفرما توضیحاتی می دهد وفرد برای اولین بار به تفاوت های ظاهری مقوا و کارتن توجه داده می شود.

قبل از ادامه بیایید با هم به تفاوت های ظاهری کارتن و مقوا توجه کنیم.

لطفا همین الان به اطراف خودتون نگاه کنید .

همین الان لطفا .

علاوه بر صفحه ی دسکتاپ لپ تاپ یا گوشی موبایل یا تبلتی که با آن مشغول مطالعه ی این متن هستید، آیا جعبه ای در اطرافتان می بینید؟

اگر حتی یک جعبه ی دستمال کاغذی روی میزتان نیست ، لطفا روز اولی که کامپیوتر یا موبایل خود را خریده ای به یاد بیاورید.

شما خرده ریز هایتان را معمولا در جعبه تحویل گرفته اید.

و اگر احیانا دارید از pc  استفاده می کنید که case  بزرگی دارد ممکن است آن را در کارتن تحویل گرفته باشید.

تا الان با هم به یکی از نکات و فرق های اصلی کارتن و جعبه توجه کردیم که ” اندازه” است .

مثلا شما هیچ وقت روی میز پذیرایی خود یک کارتن ستمال کاغذی قرار نمی دهید یا اینکه هنگام اسباب کشی یخچال را با جعبه زیر بغلتان نمی زنید …

حالا بیایید یک بار دیگر، کارتن یخچال را در نظر بگیریم .

بیایید آن را از عرض پاره کنیم، قطعا لایه های فوتینگ را میان آن خواهیم دید. ممکن است به راحتی بتوانید سه لایه یا 5 لایه کارتن را مشاهده و حتی لمس کنید. و اگر همین کار را جعبه ی ستمال کاغذی روی میزتان انجام دهید صرفا یک لایه مقوا را پاره کرده اید.

دومین نکته از تفاوت های کارتن و مقوا را هم با هم مرور کردیم که “ضخامت” و “لایه های” به کار رفته در تولید این دو می باشند .

و خب اآنچه از همین نکته اخیر بر می آید این است که بسته به ضخامت شیت سلولوزی انتخاب شده، مقاومت محصول نهایی، اعم از کارتن یا جعبه نیز با هم متفاوت خواهد بود.

البته باید ذکر کرد که تکنیک هایی می شود گاهی مقاومت یک جعبه را در حدی بالا برد که از نمونه ی مشابه کارتنی خود مقاوم تر ظاهر شود. اما در نظر گرفتن پارامتر های متعدد در تولید جعبه یا کارتن ، نهایتا مهندسین سازه های سلولوزی را به به انتخاب تکنیک کارتن سازی یا جعبه سازی سوق می دهد.

1 دیدگاه در “تفاوت کارتن سازی و جعبه سازی

  1. mashayekhi گفت:

    شما صفر تا 100 چاپ کارتن و بسته بندی را انجام میدید؟یا فقط جعبه سازی دارید شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *